^Idź na górę
Get Adobe Flash player

Menu strony

Login Form

Licznik odwiedzin

108310
Dzisiaj Dzisiaj 6
WczorajWczoraj57
W tym tygodniuW tym tygodniu252
W tym miesiącuW tym miesiącu781
Wszystkie wizytyWszystkie wizyty108310

Przedszkole w ruchu

W ramach realizacji programu „Przeciwdziałanie Wadom Postawy Ciała u Dzieci i Młodzieży w województwie opolskim” dzieci z grupy V - „Krasnoludki”, 10.01.2014 r. przyłączyły się do wojewódzkiego dnia prostego kręgosłupa. Był to wyjątkowy dzień, ponieważ w tym samym czasie odbywał się Bal Karnawałowy, mimo to dzieci chętnie uczestniczyły w ćwiczeniach i zabawach z gazetami, woreczkami i książkami. O prawidłowo ukształtowany i zdrowy kręgosłup należy dbać przez całe życie.

Aby dziecko nie miało problemów z postawą należy:

  • ograniczyć siedzący tryb życia do minimum,
  • ograniczyć oglądanie telewizji. Wybierać dziecku tylko wartościowe programy
  • ograniczyć lub zminimalizować czas spędzany przy komputerze
  • obowiązkowo należy zwiększyć aktywność ruchową, aktywnie spędzać czas wolny, bawiąc się z dzieckiem na świeżym powietrzu lub w domu w różne zabawy ruchowe.
  • zachęcać dziecko do częstego chodzenia boso po naturalnym podłożu.
  • kupując buty szczególnie dla dzieci małych dzieci należy pamiętać, żeby zapiętek był stabilny i dobrze trzymał piętę.
  • wprowadzić do zabawy z dzieckiem elementy masażu dziecka szczególnie wykonywanych na plecach i stopach.

Ponadto nie powinno się:

  • nosić dziecka tylko na jednej i tej samej ręce
  • prowadzić go zawsze za jedną, tą samą rękę. Na skutek naszych, jakże często stosowanych nawyków kręgosłup dziecka ulega lekkiemu skrzywieniu, co w efekcie może prowadzić do skoliozy.
  • zezwalać na zbyt długie zabawy tą samą ręką, czy jazdę na hulajnodze (odpychanie tylko jedną nogą).
  • siedzieć na jednej nodze lub między nogami, oraz siedzieć na kości krzyżowej w tak zwanej pozycji fotelowej.

 

Zachęcamy rodziców do prowadzenia zabaw ruchowych i ćwiczeń, które sprzyjają kształtowania nawyku prawidłowej postawy ciała.

  1. Leżenie przodem ( na brzuchu) – nogi wyprostowane
  • Wałkowanie ciasta – dziecko trzyma w dłoniach kij i wałkuje ciasto
  • Smażenie naleśników – dziecko trzyma woreczek w dłoniach i na sygnał próbuje podrzucić go w górę, a następnie złapać
 
  • Czołganie, podciąganie się po podłodze rękami i nogami – pilnować by dziecko wykonywało naprzemienny ruch

Ćwiczenia w parach

  • ćwiczący leżą naprzeciwko siebie ( głowami są do siebie zwróceni) – toczą do siebie piłkę wypychając  ją z przed klatki piersiowej (łokcie powinny być uniesione nad ziemią i osoby ćwiczące nie mogą za wysoko unosić tułowia).
  • Traf do kosza – jedna osoba ma splecione przed sobą ręce i udaje kosz a druga próbuje trafić do kosza.
  • Zabawa w łapki jedna z osób próbuje uderzyć drugą w dłonie

2 Pozycja średnia klapa (klęk podparty z ramionami ugiętymi w łokciach, dłonie skierowane palcami do siebie)

 
  • „kurki dziobią ziarenka”- uginając łokcie, dziecko lekko dotyka nosem podłogi, nosem pisze swoje imię
  • „węszący piesek”  - poruszanie się w tej pozycji po pokoju i szukanie „kości
  • „siusiający piesek” – dziecko unosi nóżkę w bok i udaje, że siusia jak piesek.
  • ślizgi na kocyku w tej pozycji
  • w parach dmuchanie do siebie watki, piórka lub lekkiej  piłeczki

3. Masaż

Dziecko leży na brzuchy na podłodze lub kolanach rodzica. Rodzic na plecach dziecka wykonuje następujące czynności - dotyka, głaszcze, drapie, skubie, ugniata-  wykonując
w ten sposób delikatny masaż, opowiada przy tym różne historyjki.

Przeszła pani na szpileczkach (po plecach chodzą palce), przeszły słonie (delikatnie uderzamy piąstkami), skakały zające ( szczypiemy), było zimno (głaszczemy), padał deszczyk (uderzamy palcami), przeszedł dreszczyk (łapiemy za szyję)

Wiosna w ogródku- opowiadamy i naśladujemy czynności wykonywane wiosną w ogródku

Pieczenie pizzy – siejemy mąkę, wbijamy jajka, wsypujemy drożdże i ugniatamy ciasto następnie kroimy wszystkie składniki pomidorki, kiełbaskę, pieczarki, trzemy serek na tarce i wkładamy pizzę do piekarnika – piecze się w piekarniku, wyjmujemy, chłodzimy, kroimy i jemy.

4. Leżenie tyłem ( na plecach)

- Dotknij czołem kolanka – z leżenia tyłem dziecko na sygnał unosi nogi w górę i próbuje dotknąć czołem do kolan.
- Most – w leżeniu tyłem nogi ugięte, dziecko unosi biodra w górę robiąc tunel dla pociągu. W trakcie unoszenia pod pupą przekłada z ręki do ręki woreczek (skarpetki)

- Dźwig- w leżeniu tyłem nogi ugięte  w stopach dziecko trzyma woreczek, na sygnał dziecko przekazuje woreczek do rąk stojącego za głową rodzica
- Rower w parach złączone stopy naśladujemy rowerek

- Ślizgi na plecach – leżymy tyłem na kocyku nogi oparte o ścianę i odpychamy się od ściany, jeździmy po podłodze odpychając się nogami